Gydolon

 

18 augustus 2002

Ik altijd erg veel bezig geweest met speaker zelfbouw. Luidsprekers hebben me steeds gefascineerd en de zoektocht naar een systeem dat aan mijn eisen voldeed heeft heel lang geduurd. Verschillende ontwerpen hebben de revue gepasseerd. De eerste doe-het-zelf zaak hier in Belgi was Speaker Boetiek en werd uitgebaad door Mark Van Moerbeke. Inderdaad de man achter de mooie Etude klankkasten. Hij heeft me een en ander verteld over fase-gedrag en het belang van de juiste overname frequenties. Ik ga me niet bezighouden met alle ontwerpen op te noemen maar er zaten gesloten-, bas-reflex en transmissie-line systemen bij. Later heb ik zelf electrostaten gebouwd. De eerste exemplaren waren nog gebouwd door Govers en Hortentius, beid pioniers in de zelfbouwelectrostaten,  later waagde ik me aan zelf gebouwde elementen. De resultaten waren erg goed maar rendement was toch een groot probleem. Je moest er niet aan denken om ze met een SE-versterker aan te sturen. Ik moet erbij vertellen dat destijds Alex Geltmeyer met zijn zaak Natural Sound me ook erg inspireerde om steeds verder te gaan met mijn bouwperikelen.Aan hem heb ik ook veel te danken. Toen ik in aanraking kwam met de Kharma speakers was ik erg onder de indruk. Ze gebruikte Eton units en ben toen naar Breda gegaan. Men vertelde me dat de Eton nu nieuwe speakers had en de 8-inch nu niet meer in een 2-weg configuratie kon gebruikt worden. Toch bestelde ik een paar en toen ik vroeg welke midden unit ze me aanraadde was dit zonder twijfel de Thiel. Het was toen de C-77 die ik kocht en als hoog gebruikte ik de Revelator van Scan Speak. Ik kreeg het hoog niet zoals ik gehoopt had en toen besloot ik de Thiel C-12 te kopen. Ik ging voort op de reputatie van de midden unit en dat was een goede beslissing. De C-12 vormde een heel harmonieus geheel met de C- 77.Als filter gebruikte ik de seriefilter techniek.Bij OLS gebruikte men die ook en bij Audio en Techniek schreef men over de vele voordelen van deze techniek.Na veel luisteren en meten was ik na 6 jaar daar waar ik wou zijn. Maar zoals een echte zelfbouwer kriebelde het om toch nog een stapje verder te gaan. Er was een nieuwe midden unit van Thiel op de markt, nml de C-79. Deze unit zou nog een streepje verdergaan dan de toch al schitterende C-77. Ondertussen had ik Jos leren kennen en hij is de man die de zelfbouw nieuw leven wil inblazen met zijn winkeltje 'Speaker Corner' in Rotselaar. Toen ik de mogelijkheid had om mijn speakers te verkopen heb ik dat gedaan en de Eton en de Thiel opnieuw gekocht, bij Jos, maar dan wel de C-79. Nadat ik  nieuwe kasten had gebouwd moest ik na veel inspelen terug starten met de filter aan te passen voor de C-79. Eerst veel geluisterd en steeds kleine beetjes veranderd tot het me goed leek. Met Jos afgesproken zodat we de nodige metingen konden verrichten. We hebben toen niets meer gewijzigd. Metingen waren erg mooi maar dat zegt niets over de luisterkwaliteiten. De speaker is zeer gedetailleerd en zet een heel ruim beeld neer.Ook de instrumenten zijn goed te lokaliseren. Ik kan nog heel wat superlatieven opnoemen maar dat zegt uiteraard niets. Voor mij is deze speaker er een waar ik 'thuis' kom. Het technisch luisteren valt weg en ik geniet van de muziek. Ik begrijp goed dat de kastvorm niet voor iedereen is weggelegd maar daar kunnen jullie misschien zelf iets op vinden.Wat ik wel zou bewaren is de hellingsgraad van 8 naar achteren en dit in verband met het fasegedrag.Wat ik nog meegeef is de kastinhoud. De Eton heeft zo'n 55 60 liter kast nodig en de C-79 een 4 5 liter. De wanden zijn bedekt met prittex en de kast is opgevuld met schapenwol. Ook het mid compartiment is met schapenwol opgevuld.Wat ik jullie nog niet verteld heb is dat ik aan de achterzijde van de speaker een passief membraan gebruik. Als je een B139 passief vind dan kan je die gebruiken. je moet dan wel de massa verzwaren. Omdat er geen schroef aanwezig is gebruik ik 'plasticine' en breng dit aan aan de achterkant in het midden van de speaker. Hier moet je zelf de hoeveelheid bepalen want de akoestische ruimte benvloed dit sterk. Thiel heeft ook heel mooie passieve membranen maar daar heb ik geen ervaring mee. Alternatieven zijn er genoeg kijk maar naar Peerless en Seas. Hieronder staan enkele metingen die Doede voor me vericht heeft. En meting ontbreekt en dat is een meting van het frequentiebereik onder een hoek van 15. Op deze meting loopt het hoog kaarsrecht en heeft geen lift-up. De speakers mogen niet volledig naar mekaar geknikt worden als je ze opsteld, ze kijken bijna vooruit in de kamer en worden slecht een klein beetje naar mekaar toe geschoven. Dit resulteerd in een heel open klankbeeld waarbij de instrumenten compleet naadloos in de kamer staan. Doede heeft het serie filteropnieuw bestudeerd en naar aanleiding van zijn nieuwe benaderingen heb ik het filter gewijzigd. Het blijft nog steeds een seriefilter maar de units worden nu in een andere volgorde gefilterd wat resulteerd in een beter hoog en midden. De speakers gaan er een stap op voorwaards. De metingen laten het rustige impedantieverloop zien van de speaker, wat verklaard dat de speaker bijzonder 'buizen' vriendelijk is. Ook het fasegedrag is heel homogeen en dat resulteerd in een mooie ruimteplaatsing. Heb je vragen of opmerkingen, mail me!

 

Schema